site realizat din iniţiativa şi cu spijinul Fundaţiei Aspera ProEdu

pagină de istorie, tehnică şi educaţie aviatică română
 
pagina principală
contribuţiile d-voastră »
publicaţii »
învăţământ aviatic »
idei de start
asociaţii şi fundaţii »
dicţionar de personalităţi
dicţionar de termeni
link-uri utile
hartă site
contact
cartea de oaspeţi
forum

Noutăţi

nu există noutăţi

Descarca Adobe Acrobat Reader Descarca WinRAR

Vizitatori unici:
731414


Publicaţii » Periodice



  Alegeţi publicaţia dorită


Revista Orizont Aviatic             Revista Pescarusul

APEL
către toţi cei care cunosc, citesc şi iubesc "Orizont aviatic"

Recent, redactorul şef, Cornel Marandiuc, ne-a comunicat ca revista a ajuns în cea mai gravă criză financiară de la apariţie şi până astăzi.
În urma falimentării succesive a două tipografii locale, preţul de tipărire al tirajului s-a dublat. La aceasta se adaugă şi costurile conexe (tehnoredactare, comunicaţie, difuzare).
Pentru ca "Orizont aviatic" să nu dispară, puteţi interveni cu orice sumă credeţi de cuviinţă în conturile Fundaţiei ASPERA ProEdu Braşov:

RO 25 BRDE 080SV 0586 793 0800 (pentru lei)
RO 68 BRDE 080SV 0436 357 0800 (pentru USD)

deschise la BRD Groupe Société Générale, filiala Braşov, str M. Kogălniceanu nr. 5.
Vă rog să specificaţi pe formularul de depunere (transfer bancar) - "pentru ORIZONT AVIATIC".
Numele D-voastră va fi consemnat în revistă (cu sau fără menţionarea sumei depuse).
La cerere, putem confirma prin e-mail, fax sau pe cale poştală primirea acestor donaţii.

Braşov, 20 septembrie 2006 M. Ivănoiu, director executiv
Fundaţia ASPERA ProEdu, Braşov
Revista Orizont Aviatic
numărul 26

Revista Orizont Aviatic, numărul 26


Acest număr de la sfârşitul celui de-al treilea an de apariţie se deschide au prezentarea lotului naţional de acrobaţie aeriană - zbor cu motor. Vlad Borzea, Vanda Marandiuc, Radu Cristea, Lucian Tatu, Ghe. Uţă (antrenor de lot) şi Ion Postolache (pilot instructor).
Comandor (r) aviator Constantin Iordache face, în paralel, portretele a doi zburătorilor pe supersonice, legate de întâmplări senzaţionale din existenţa lor: Iosif I. Rus şi Ion Zăpârţan.
Începând cu pagina 5, Dan St. Stoian continuă (cu episodul XIV) istoria eroicei promoţii 1941, excelent ilustrată cu fotografii din arhiva proprie.
Istoricul Vasile Tudor dezvoltă, începând cu pagina 8 un studiu despre modernizarea aviaţiei militare române, totul sprijinindu-se pe date culese în arhivele militare.
Un portret al comandorului Vasile Iuraşcu, pilot de elicoptere în Flotila de Aviaţie Prezidenţială, este făcut în paginile 12-13 de comandor aviator Constantin Iordache.
Un articol sinteză despre aviaţia reactivă de bombardament şi cercetare în anii 1955-1961 este semnat de comandor aviator Ion Morariu.
În paginile 16, 17, 18 Vasile Tudor povesteşte istorii mai puţin cunoscute legate de marile nume ale aviaţiei române:
  • întâlnirea Marianei Drăgescu cu planorista poloneză Wanda Modlibowska, la Bucureşti, în 1939 şi prietenia care le-a legat pe viaţă
  • oprirea de la zbor (temporară) a lt. aviator (r) Constantin (Bâzu) Cantacuzino.
Tot aici apare şi un portret al eroului aviator Ion Mucenica, din păcate fără vreo fotografie de-a lui, care se pare că nu s-a păstrat în arhivele oficiale şi personale.
În pagina 19 comandor aviator (r) Jean Sabău discută despre rolul factorului uman în procesul de conducere în zbor a aeronavelor de transport public.
În ultima pagină, Cornel Marandiuc, depăşit de costurile publicării acestor pagini, face apel disperat către toţi cititorii. Acesta este momentul în care Fundaţia ASPERA ProEdu a hotărât să intervină.

descarcă varianta PDF (1.84 MB)Necesita Adobe Acrobat Reader\nhttp://www.adobe.comNecesita WinRAR\nhttp://www.rarlabs.com

Revista Orizont Aviatic
numărul 25
Prima pagina Pagina anterioara   pagina 1   Pagina urmatoare Ultima pagina

Revista Orizont Aviatic, numărul 25


Acest număr se deschide prin câteva articole privind detalii din viaţa şi sfârşitul lui Aurel Vlaicu, autori Dan Antoniu şi George Cicoş (Despre Vlaicu), Liviu Mărghitan (Ce studii a avut Aurel Vlaicu) Cornel Marandiuc (Molima cea bună).

În pagina 5, AIPPR face un bilanţ al întâlnirii din 2004, de fapt o scrisoare a redacţiei "Pescăruş" către "Orizont aviatic", sub titlul "O acţiune de înalt patriotism", Vasile Tudor povesteşte câte ceva din isprăvile de zburător ale lui Traian Dârjan.

Pagina 7 este o premieră pentru Orizont aviatic: Cornel Marandiuc publică mesajul unui grup de tineri de pe internet, care sunt interesaţi şi schimbă idei pe teme aviatice, realizând chiar o escadrilă virtuală: Escadrila RO.

Eroica promoţie 1941 a ajuns la episodul XIII şi în paginile 8,9 generalul Dan Stoian continuă trecerea în revistă a membrilor acestei promoţii.

"Pe aripile riscului", un articol al comandorului Ion Clenciu, relatează evenimente ale aviatorilor pe supersonice de la Giarmata, printre care actualul general Ioan Stoian.

Comandorul Constantin Iordache semnează articolul "O aterizare aproape imposibilă" în pagina 13, iar în paginile 14-18, Cornel Marandiuc face un amplu portret de aviator (Lecţia despre cerul albastru) lui Tamas Zoltan, pilot utilitar, instructor de zbor, planorist, paraşutist. Excelentă şi foarte bogată ilustraţie fotografică.

Pe ultima pagină, tot un portret de avitor, de data asta un autoportert al unui veteran, Gheorghe Curuliuc, născut în 1914.


descarcă varianta PDF (7.01 MB)Necesita Adobe Acrobat Reader\nhttp://www.adobe.comNecesita WinRAR\nhttp://www.rarlabs.com

Revista Orizont Aviatic
numărul 24
Prima pagina Pagina anterioara   pagina 1   Pagina urmatoare Ultima pagina

Revista Orizont Aviatic, numărul 24


Revista se deschide cu alocuţiunea col. Mircea Moraru prilejuită de aniversarea a 60 de ani de la participarea paraşutiştilor militari români la luptele pentru apărarea capitalei.

Paginile următoare sunt dedicate luptelor de la Păuliş din septembrie 1944 (prof dr. Liviu Mărghitan, Cornel Marandiuc), pag 2-7.

Din "Eroica promoţie 1941" aflăm că a trecut la cele veşnice comandor aviator Georgescu I. Gheorghe, erou în 218 misiuni de luptă pe un bombardier care a lansat peste 400 tone de bombe pe ambele fronturi între 1941-1945.

Un interviu cu Dumitru Pasăre, realizat de Dan Stoian la Braşov la 19 iulie 2003 găsim în pagina 9.

Ioan Cherecheş prezintă în pag 10-11 un episod din confruntarea lui Ion Bogorin, pilot de linie, cu Securitatea (Din tenebrele Securităţii: Aripi şi cătuşe!...)

În paginile 12-13, comandorul aviator C-tin Iordache aduce în atenţie alţi doi zburători de excepţie: Aurel Caloianu şi Mihai Georgescu.

Un articol minunat (Unul dintre primii căzuţi de pe cerul Basarabiei) are istoricul de aviaţie Vasile Tudor, în paginile 14-15, iar în următoarele două agini (16, 17) Ioan Vulpoiu realizează un reportaj excelent ilustrat la memorialul "General paraşutist Grigore Baştan", ediţia 2004, la garnizoana Buzău.

Ultimele pagini reprezintă o traducere (preluată din publicaţia Der Adler nr. 8/18 aprilie 1944) a unui articol asupra celui mai eficace pilot din Stuka din cel de-al doilea război mondial Hans-Ulrich Rudel.

Ultima pagină, de fapt coperta spate, ne aduce vestea tristă a plecării dintre noi a lui Ion Becherete - Vădeni, un zburător şi un cronicar hunedorean al aviaţiei.


descarcă varianta PDF (6.98 MB)Necesita Adobe Acrobat Reader\nhttp://www.adobe.comNecesita WinRAR\nhttp://www.rarlabs.com

Revista Orizont Aviatic
numărul 23
Prima pagina Pagina anterioara   pagina 1   Pagina urmatoare Ultima pagina

Revista Orizont Aviatic, numărul 23


Acest număr ne îndeamnă, încă de pe copertă, să ne amintim de Nicolae Burileanu, iar următoarele două pagini cuprind un text (şi câteva ilustraţii) scris de Vasile Tudor despre acest virtuos pilot.

În replică, în paginile 4,5 Constantin Iordache face un portret la fel de bine ilustrat al pilotului de linie Decebal Vasiu.

Serialul lui Dan Stoian - Istorica promoţie 1941- a ajuns la episodul XII, unde apare şi o povestire a comandorului Sixtus Maxim, de pe frontul de Est.

În paginile 10, 11, 12 şi 13 însuşi Cornel Marandiuc se angajează în creionarea portretului lui Ioan (Jan) Lehoczki (Slovacul, zborul, poezia), reamintindu-ne şi isprăvile artistice ale acestui aviator utilitar din vestul ţării (fotografia, proza, "Viaţa de pilot" - Editura Societăţii Culturale şi Ştiinţifice Ivan Krasko, Nădlac 1999 şi poezia).

Paginile 14, 15, 16, 17 sunt dedicate unei alte celebre "doici aeriene", avionul Potez 25, cu multe fotografii inedite din perioada producţiei sale la IAR (1929).

Un comentariu asupra calităţii morale şi demnităţii aviatorului inginer Sorin Tulea, cu ocazia apariţiei cărţii acestuia "Amintiri din războaie neterminate", Editura Semne, apare în pagina 18, semnată de Cornel Marandiuc.

În pagina 19 găsim un colaj de poezie aparţinând tot lui Cornel Marandiuc, dedicat Sf. Maria (sărbătorită în luna august).

Ultima pagină ne readuce în memorie un nume de legendă al paraşutismului românesc, Anghel Ciucur, de la care toată lumea aşteaptă mărturii asupra a ceea ce a însemnat sportul curajului în România, la mijlocul secolului XX.


descarcă varianta PDF (5.95 MB)Necesita Adobe Acrobat Reader\nhttp://www.adobe.comNecesita WinRAR\nhttp://www.rarlabs.com

Revista Orizont Aviatic
numărul 22
Prima pagina Pagina anterioara   pagina 1   Pagina urmatoare Ultima pagina

Revista Orizont Aviatic, numărul 22


Primele pagini sunt dedicate lui Ştefan Togănel, un aviator tenace, din partea de vest a ţării (pag 2-5), ilustrat excelent.

În pagina 6, comandor aviator (r) Victor Cocea îşi aminteşte o istorie legată de cel recent plecat dintre noi: Constantin Manolache.

Pagina 7, ilustrată cu o fotografie a lui Ion Vlaicu, alături de aeroplanul fratelui său, la Blaj (1911), reia o dispută asupra circumstanţelor morţii lui Aurel Vlaicu "Specialist îndreptăţit sau cobe?"

Mihai Arcadie Comănici, fiul aviatorului Gheorghe Comănici, ne povesteşte despre tatăl său într-un text ilustrat cu fotografii rare din arhiva familiei. (pag 8-11).

Comandorul Alexe Rusen face în paginile 12-13 o istorie concentrată a Ligii Naţionale Aeronautice Române şi a celui care a fost Valentin Bibescu.

Un bogat articol al Mihaelei Tămăşdan asupra femeilor care au slujit aviaţia, completat de Cornel Marandiuc cu mai multe detalii privind zburătoarele sovietice din al II-lea Război Mondial, ocupă paginile 14-18 "Doamne în slujba aviaţiei mondiale, perioada celui de-al II-lea Război Mondial".

Penultima pagină este dedicată portretelor unor zburători admirabili, Ameno Girolamo (autor Vasile Tudor) şi Dumitru Radu (autor Ionel Becherete-Vădeni).

Pe ultima pagină sunt imagini de ieri, alaltăieri şi de azi, ale unui aparat de zbor mai puţin obişnuit: zeppelinul (dirijabilul).


descarcă varianta PDF (6.24 MB)Necesita Adobe Acrobat Reader\nhttp://www.adobe.comNecesita WinRAR\nhttp://www.rarlabs.com

Revista Orizont Aviatic
numărul 21
Prima pagina Pagina anterioara   pagina 1   Pagina urmatoare Ultima pagina

Revista Orizont Aviatic, numărul 21


Acesta este un număr îndoliat, dedicat aviatorului de legendă, pilotul - instructor Constantin Manolache, care făcea parte de altfel din redactorii revistei.

Tot acest număr este bogat ilustrat cu fotografii mai vechi, (dinainte de 1956) şi mai noi, ale celui dispărut atât de brusc.

Primul articol este al generalului Constantin Mereu "Întâlnirea cu Manolache Constantin", apoi urmează câteva rânduri ale comandor aviator Dumitru Tache (Cocoş) şi din "îndepărtatul" Arad, redactorul (unic) al revistei, Cornel Marandiuc - "Cerul este mai jos, lumea mai îngustă" (pag 5).

Excelent ilustrate următoarele două pagini, în care îl pomenesc pe cel dispărut: Ioan Cherecheş (Destinul a vrut altfel...) şi Dan Anghel (Legenda vie a rămas numai legendă).

În paginile 8, 9, avem o biografie profesională concentrată şi imagini de la înmormântarea de la cimitirul Bellu (comandor aviator C-tin Iordache).

Unii dintre cei care l-au cunoscut (Bozsik Sandor, C. Marandiuc, Ion Vălean) împărtăşesc amintirile şi sentimentele lor în paginile 10, 11.

În paginile 12-16, Constatin Manolache ne apare în lumina de instructor- antrenor al lotului român de înaltă acrobaţie aeriană.

Comandor aviator Ion Clanciu ne povesteşte în pagina 17 ceremonia de înhumare, iar în pagina 19 găsim necrologul rostit la cimitirul Bellu de Gheorghe Iancu.

În ultima pagină, Constantin Manolache la comenzile unui Extra 300 L, se ridică pentru ultima dată la ceruri. Fie-i ţărâna uşoară!


descarcă varianta PDF (7 MB)Necesita Adobe Acrobat Reader\nhttp://www.adobe.comNecesita WinRAR\nhttp://www.rarlabs.com

Revista Orizont Aviatic
numărul 20

Revista Orizont Aviatic, numărul 20


Cornel Marandiuc marchează printr-un reportaj neconvenţional în primele pagini un eveniment capital în viaţa aeroclubului arădean - un nou aparat de zbor usor (şi modern) a intrat în dotarea aeroclubului (producător Aerostar Bacău).
Mihaela Tămăşdan, completată de Cornel Marandiuc continuă trecerea în revistă a gloriilor feminine din aviaţia mondială (pag. 5-15).
În următoarele două pagini Cornel Marandiuc ne prezintă oamenii şi aparatele lotului naţional de planorism distanţă: Mircea Crăciun, Rudolf Szabo, Bogdan Sorescu, Gheorghe Rotaru (antrenor Florin Covic, mecanic Dorel Humă).
Ultimele pagini au fost dedicate (multă ilustraţie şi puţin text) Raliului Carpaţilor. In memoriam Marcel Jurcă raliu de avioane ultrauşoare, motorizate, cu participare română şi străină, 26 mai - 6 iunie.

descarcă varianta PDF (2 MB)Necesita Adobe Acrobat Reader\nhttp://www.adobe.comNecesita WinRAR\nhttp://www.rarlabs.com

Revista Orizont Aviatic
numărul 19

Revista Orizont Aviatic, numărul 19


Acest număr este unul special pentru că aproape 13 pagini sunt dedicate unui strălucit constructor de machete aviatice la diferite scări, (o viaţă de modele) şi care în felul acesta a devenit un model de viaţă: Ioan (Jenică) Bobocel. Ilustraţia este excelentă, acoperind o perioadă foarte lungă.
Un portret în detaliu face comandor (r) Ioan Clenciu unuia dintre colaboratorii constanţi ai revistei, strălucit pilot şi talentat instructor în zborul acrobatic - Constantin Manolache, recent cetăţean de onoare a municipiului Giurgiu.
În ultima pagină aflăm că poetul G. C. Venus, adică comandorul aviator, pilot şi specialist în dirijare Gheorghe Ciupuligă a părăsit această lume.

descarcă varianta PDF (2.37 MB)Necesita Adobe Acrobat Reader\nhttp://www.adobe.comNecesita WinRAR\nhttp://www.rarlabs.com

Revista Orizont Aviatic
numărul 18

Revista Orizont Aviatic, numărul 18


Revista se deschide cu un text prin care Cornel Marandiuc ne explică cine este Alexandru Murg şi cum a apărut în faţa aeroportului din Timişoara macheta "Vuia".
În pagina 3 aflăm despre încărcătura emoţională a vechilor baze de supersonice de la Câmpia Turzii şi Kogălniceanu, valoarea lor sentimentală pentru zeci de zburători MIG.
În această lună se împlinesc 15 ani de când Doru Davidovici nu mai este şi de acest lucru ne aminteşte Cornel Marandiuc şi comandorul Constantin Iordache.
În paginile 5,6,7 Cornel Marandiuc creionează un destin neobişnuit, al Lidiei Vulpoiu, pilot promiţător, acum stareţa unei mânăstiri din munţii Banatului.
În două pagini, Mihaela Tămăşdan trece în revistă cele mai răsunătoare nume feminine de la începuturile aviaţiei mondiale.
Tot Conel Marandiuc face în paginile 10, 11, 12 un amplu portret aviatorului arădean Ştefan Stepan, născut la 7 februarie 1926.
Amintirile comandorului aviator (r) Ioan Sabău, publicate în cartea "O carieră de zbor cu obstacole", publicată de ARPIA (Asociaţia Română pentru Propagandă şi Istoria Aeronauticii) se bucură de o recenzie atentă în paginile 13, 14, 15.
Acest număr se încheie cu un articol despre planorismul la Piteşti, scris de către un foarte tânăr pasionat al zborului, Bogdan Ionuţ Sorescu (născut la 3 mai 1981).
Vestea tristă a copertei spate este anunţul morţii lui Radu Manicatide (18 martie 2004), unul dintre cei mai talentaţi constructori români de aparate de zbor.

descarcă varianta PDF (1.84 MB)Necesita Adobe Acrobat Reader\nhttp://www.adobe.comNecesita WinRAR\nhttp://www.rarlabs.com

Revista Orizont Aviatic
numărul 17

Revista Orizont Aviatic, numărul 17


Pentru că este numărul pe martie al revistei, începe cu un omagiu al redactorului şef adresat femeilor din aviaţia română, trecută, prezentă şi viitoare. Totodată facem cunoştinţă cu organizaţia Women in Aviation International (WAI) şi cu lista organizaţiilor afiliate la aceasta. (www.wai.org)
Portretul pe care-l propune comandorul C-tin Iordache este al unui pilot de linie cu vechi state de serviciu - Dumitru T. Caraman.
O poveste senzaţională, aceea a evadării pilotului Vasile Scripcaru, la bordul unui avion Stukas, refăcând distanţa Focşani - Craiova (după 23 august 1944) - ocupă pagina 4.
Petru Tămăşdan pune în paginile 5 şi 6 întrebări fundamentale în legătură cu zborul fără motor ca ultima soluţie în catastrofele aeriene ale avioanelor de linie. Poziţia sa este o provocare la o dezbatere care depăşeşte problema tehnică, punând în discuţie chiar programul de formare al piloţilor de linie.
Aviatorul Gheorghe Petre îşi aminteşte cum în anii 1951-52 la Şcoala Militară de Aviaţie a intrat mai repede la simpla comandă datorită lui Ion Mucenica şi încrederii sale în oameni.
Dan Stoian face în paginile 9-14 un portret amplu al comandorului aviator Gheorghe I. Georgescu, veteran de război, cu 218 misiuni de bombardament la activ.
Din America, redacţia Orizontului Aviatic primeşte o scrisoare plină de obidă şi întrebări care rămân suspendate în aer. Sunt gândurile lui Kiss Zoltan, căpitan aviator (r), una din speranţele aviaţiei române postbelice, trecut în rezervă la 28 de ani (cu peste 7000 ore de zbor). Cine ştie să citească printre rânduri poate simţi aripa sumbră a naţional-comunismului care a îndepărtat din ţară atâtea şi atâtea talente.
Comandorul Constantin Iordache face în paginile 18-19 un portret al aviatorului Andrei Popovici, figură tutelată a aviaţiei în primul război mondial, cumnat al lui Henri Coandă.
Ionel Becherete-Vlădeni ne aminteşte că la 2 februarie 2003 se împlinesc 55 de ani de la trecerea în nefiinţă a unei mari glorii a zborului românesc, Smaranda Brăescu, ale cărei ultime clipe au fost otrăvite de maşina comunistă de măcinat conştiinţe.
Vestea tristă a ultimei pagini este adusă de Cornel Marandiuc. În data de 9 martie a fost înmormântat la Arad, Beniamin Gabrian, fost pilot comandant pe bi şi cvadrimotoare, excepţional profesionist care a făcut cinste companiei TAROM şi Aviaţiei Civile Române.

descarcă varianta PDF (1.54 MB)Necesita Adobe Acrobat Reader\nhttp://www.adobe.comNecesita WinRAR\nhttp://www.rarlabs.com

Revista Orizont Aviatic
numărul 16

Revista Orizont Aviatic, numărul 16


Pentru că numărul trecut s-a încheiat cu vestea dispariţiei lui Vladimir Noviţchi, acest număr conţine un adevărat dosar ilustrat asupra acestui adevărat fondator de şcoală de zbor la Braşov şi Câmpina, a unei şcoli în construcţia de planoare şi avioane uşoare la Reghin. (pag. 1-9) Semnează Constantin Manolache, prof. Vasile Tudor, Cornel Marandiuc.
Seria de portrete realizate de Dan Stoian în Eroica promoţie 1941, episodul XI, continuă cu comandor aviator Pavel Constantin Constanticiu, cpt. aviator Alexandru T. Ionescu, comandor aviator Vasile R. Jecu, comandor aviator Nicolae-Sixtus Maxim.
Liviu Mărghitan ne aminteşte că Muzeul Militar Naţional a împlinit 80 de ani (pag. 14).
La Preşedinţia României, unul dintre ctitorii Orizontului Aviatic, pilotul Constantin Manolache, a primit ordinul Virtutea Aeronautică în grad de Cavaler cu însemne civile. Cu această ocazie Constantin Manolache îşi aminteşte că şi tatăl lui a fost erou al primului război mondial, fiind decorat de regele Ferdinant I cu medalia Bărbăţie şi Credinţă cu spade, clasa a III-a, iar în anul 1926 medalia Victoria "a marelui răsboiu pentru civilizaţie 1916-1921".
În ultima pagină Doru Marinel Chevereşan face o prezentare a "RAID ROMÂNIA 2004" şi lansează o invitaţie de participare pentru cei interesaţi.
Arad - Deva - Râmnicu Vâlcea - Piteşti - Ploieşti - Brăila - Focşani - Braşov [zi de zboruri locale] - Tg. Mureş - Cluj - Oradea - Arad.

descarcă varianta PDF (1.81 MB)Necesita Adobe Acrobat Reader\nhttp://www.adobe.comNecesita WinRAR\nhttp://www.rarlabs.com

Revista Orizont Aviatic
numărul 15

Revista Orizont Aviatic, numărul 15


Acest număr se deschide cu câteva pagini dedicate paraşutistului şi acrobatului aerian Ion Negroiu, un interviu consemnat de Liviu Mărghiţan, şi câteva rare şi excelente imagini din carierea celui amintit (cum ar fi mitingul aviatic de la Ploieşti, 1961).
În pagina 5, comandor aviator Constantin Iordache face portretul unui alt zburător, cu peste 6.000 ore de zbor, format în anii 1943-48, comandor Aurel Pruia.
Tot Constantin Iordache vorbeşte în paginile următoare (6, 7, 8) despre începuturile zborului pe supersonice şi despre unul dintre veteranii de la Bacău, pilotul de încercare, comandor aviator Victor Roşca.
Povestea Eroicei promoţii 1941 a ajuns la episodul X, moment în care remarcă pe unii dintre componentii ei: cpt. aviator Baciu N. Dumitru, comandor aviator Serghei Ciachir şi se opreşte asupra lui Ioan Cioroiu, căpitan aviator, şi a însemnărilor sale din acea perioadă. O pagină asupra mitingului aviatic de la Chişinău din 1943 scrie ing. Vitalie Drăguţan.
Un bilanţ al recordurilor mondiale realizate de către piloţii sportivi ai Aeroclubului României face Constantin Manolache în paginile 13-19.
Vestea tristă de pe ultima pagină este cea a morţii lui Vladimir Noviţchi, născut la 1917 la Cetatea Albă, absolvent al Mecanicii din Timişoara, strălucit constructor de aparate de zbor (la Reghin).

descarcă varianta PDF (1.55 MB)Necesita Adobe Acrobat Reader\nhttp://www.adobe.comNecesita WinRAR\nhttp://www.rarlabs.com



Distribuie pagina pe...
© 2003 - 2025 Aspera ProEdu. toate drepturile rezervate.