
|
Horia SALCĂ
O istorie a uzinei IAR Braşov
Editura Universităţii TRANSILVANIA Braşov, Braşov 2006
ISBN: 973-635-587-X
"Un istoric al industriei româneşti de aviaţie, pentru fixarea momentelor şi faptelor istorice care sunt legate de dezvoltarea acesteia, ar împărţi perioada la care facem referire în trei părţi distincte.
Cea dintâi, cuprinsă între 1920 şi 1930, reprezintă etapa formării şi organizării întreprinderilor pentru fabricarea avioanelor şi motoarelor, trecerea la fabricarea în serie, în licenţă, la început, apoi şi de concepţie proprie. În paralel, se dezvoltă învăţământul ingineresc şi încep să fie formaţi ingineri de aviaţie în ţară.
Cea de-a doua, între 1930 şi 1945, este epoca de vârf în care se dezvoltă producţia şi se construiesc avioane de mare performanţă, dar şi motoare pe măsură. Deloc de neglijat, războiul mondial (al doilea bineînţeles) a polarizat energiile şi talentele, ridicând nivelul realizărilor. Între acestea nu pot fi omise variantele perfecţionate ale avionului de vânătoare IAR-80 şi ale derivatului acestuia IAR-81 pentru bombardament şi bombardament în picaj, şi motorul prototip IAR-7M, cel ce face obiectul viitoare teze de doctorat. În fine, cea de-a treia etapă, de după 1945 a fost una de declin, începută prin reducerea producţiei, reprofilarea fabricilor şi, dupa aceea preluarea controlului de către ruşi, ca fenimene generale." (Horia Salcă)
Scopul acestei rubrici este de a informa vizitatorii noştri de apariţia, în decursul timpului, a unor cărţi cu subiect aviatic. Vom încerca totodată să oferim în acest cadru toate detaliile pe care le deţinem pentru procurarea acestor titluri, însă nu ne implicăm în (nu intermediem) comercializarea cărţilor prezentate.
|