|
Maryla BOUTINEAU
Aux origins d'Air France: La C.F.R.N.A. C.I.D.N.A.; première Compagnie aérienne européenne 1920-1933
Préface: Anne Rigail, Directrice Générale Air France
Editions HEIMDAL + Musée Air France
https://www.editions-heimdal.fr/fr/livres/1109-cfrna-cidna-9782840485629.html
https://www.boutiquemuseeairfrance.com/Livre-la-C-F-R-N-A-C-N-D-N-A-(Aux-origines-d-Air-France)-p-598-c-12.html#fp
ISBN: 978-2-84048-562-9
Pierre de Fleurieu, care-şi pierduse braţul drept în timpul unei lupte aeriene, era negru de supărare. El şi-a regăsit pofta de viaţă prin prezenţa femeilor pe care, dacă ar fi să-l credem, "mâneca lui goală nu le înfricoşa". Familia lui fiind ruinată în urma războiului, el părăsi armata şi deveni, aşa medaliat cum era, un funcţionar obscur la filiala pariziană a băncii române Marmorosch-Blank. Tatăl lui, neîmpăcându-se cu ideea că fiul său Pierre lucrează la Marmorosch-Blank, un loc nedemn, în accepţiunea sa, pentru descendentul unei familii aristocratice franceze, ceru să fie primit de către directorul băncii. Aşa după cum este comentat în memoriile lui Pierre de Fleurieu "i-a ordonat (directorului, nota traducătorului) să mă dea afară în cel mai scurt timp ceea ce l-a lăsat pe Blank cu gura căscată, dar şi curios să-l cunoască pe acest mic funcţionar ai cărui părinţi găseau că este ruşinos pentru el să lucreze într-una dintre cele mai mari bănci din Europa şi care era cavaler al Legiunii de Onoare. Destul de celebru în epocă, acest tânăr (Pierre de Fleurieu) nu a ezitat să îndeplinească timp de mai multe luni, cele mai modeste sarcini de serviciu la bancă fără ca cineva să ştie nici cărei familii aparţine, nici cine era el de fapt.
Aristide Blank a ţinut să-l cunoască pe Pierre de Fleurieu. Cucerit de personalitatea acestui veteran de război la 23 de ani, în loc de a-l concedia i-a cerut să "aibă idei".
După trei luni de muncă susţinută, Pierre de Fleurieu i-a transmis Dlui Blank un proiect "al primei linii aeriene internaţionale din lume". O linie aeriană cu zboruri regulate care traversau continentul şi deserveau Cehoslovacia, Polonia, Ungaria, România, Constantinopolul. El povesteşte astfel a doua sa întâlnire cu bancherul. "Spre marea mea surprindere mi-a cerut să iau loc, mi-a oferit un enorm trabuc şi mi-a spus că citise studiul meu, că era entuziasmat, că eu eram din acel moment director general statutar al Companiei Franco-Române de Navigaţie Aeriană. A completat sub ochii mei, pe numele meu, un cec cu o sumă de mai multe milioane, mi l-a înmânat cu un zâmbet larg spunându-mi "Începeţi de mâine, aveţi deplina mea încredere. Luaţi-o înainte, eu vă urmez!"
[traducere Mircea Ivănoiu, 15 ianuarie 2021]
[ În legătură cu constituirea acestei linii aeriene, avem în rubrica de articole a site-ului, un articol comunicat de D-ul Alexandre Herlea, preşedintele asociaţiei La Maison Roumaine, Paris, - The First Transcontinental Airline Franco-Roumaine 1920-1925, publicat în volumul 2 (Pioneers amd Operations), al lucrărilor conferinţei From Airship to Airbus - The History of Civil and Commercial Aviation desfăşurat la Lucerna în 1992 sub egida Smithsonian Institution Press. Din acest text se detaşează ideea că necesitatea constituirii unor linii de transport aerian, a fost făcută încă înainte de semnarea păcii de la Trianon de diplomatul vizionar Nicolae Titulescu, care propunea folosirea zborului mecanic - un redutabil instrument de război - într-un la fel de important instrument de consolidare a noii păci şi al apropierii dintre naţiunile Europei ]
Scopul acestei rubrici este de a informa vizitatorii noştri de apariţia, în decursul timpului, a unor cărţi cu subiect aviatic. Vom încerca totodată să oferim în acest cadru toate detaliile pe care le deţinem pentru procurarea acestor titluri, însă nu ne implicăm în (nu intermediem) comercializarea cărţilor prezentate.
|