site realizat din iniţiativa şi cu spijinul Fundaţiei Aspera ProEdu

pagină de istorie, tehnică şi educaţie aviatică română
 
pagina principală
contribuţiile d-voastră »
publicaţii »
învăţământ aviatic »
idei de start
asociaţii şi fundaţii »
dicţionar de personalităţi
dicţionar de termeni
link-uri utile
hartă site
contact
cartea de oaspeţi
forum

Noutăţi

nu există noutăţi

Descarca Adobe Acrobat Reader Descarca WinRAR

Vizitatori unici:
728140


Publicaţii » Cărţi

Valeriu AVRAM
Generalul aviator inginer Gheorghe Negrescu, precursor al politicii aeriene româneşti

Valeriu AVRAM

Generalul aviator inginer Gheorghe Negrescu, precursor al politicii aeriene româneşti


Colecţia Vremea aviaţiei
Editura Vremea, Bucureşti 2016
http://www.edituravremea.ro
ISBN 978-973-645-759-3



Planul revenirii în ţară a prinţului Carol pe cale maritimă neputând avea sorţi de izbândă, intrarea în România s-a realizat pe cale aeriană. În acest scop, lt.-col. Tătăranu, ataşatul militar român la Paris, şi cpt. Nicolae Popp au aranjat intrarea în ţară a prinţului cu un avion Farman pilotat de aviatorul francez Lalouette. Cu acest avion, prinţul Carol, însoţit de căpitanul Popp, a decolat de pe aeroportul Le Bourget, în dimineaţa zilei de 6 iunie 1930, aterizând în după-amiaza zilei, în limită de benzină, lângă Oradea Mare. O parte din ofiţerii superiori din aviaţie: col. Constantin Beroniade, lt.-col. Haralambie Giossanu, lt.-col. Dahinten de la Flotila de Aviaţie din Cluj şi câţiva tineri ofiţeri-piloţi şi-au dat concursul, sprijinindu-l direct pe viitorul rege.

Cpt. av. Ion Cristescu a descoperit din zbor avionul Farman aterizat lângă Oradea Mare. A aterizat şi l-a luat în carlingă pe prinţul Carol, ducându-l la aerodromul Someşeni-Cluj. De aici, prinţul Carol, cu un avion pilotat de lt. Nicolae Opriş, îşi ia zborul spre Bucureşti, cu toate că se înnoptase; în plină noapte, pilotul Opriş a aterizat în condiţii bune pe aerodromul de la Băneasa, unde nu se aştepta nimeni. De aici, viitorul rege s-a deplasat la Cotroceni în mijlocul trupelor Regimentului 9 Vânători comandat de lt.-col. Gavrilă Marinescu, precum şi al elevilor Şcolii Militare de Ofiţeri de Aviaţie aflaţi sub comanda lt.-col. av. Haralambie Giossanu.

"De pe câmpul de la Cotroceni, în mijlocul trupelor ce-l primesc, prinţul Carol se duce la Palatul Cotroceni, unde îl aştepta fratele său, Nicolae, regent, care îl ajutase să vină în ţară şi-i pregătise încoronarea ca rege... Aceste detalii le deţin de la Eduard Mirto, ministru în Guvernul Naţional-Ţărănist, care mi le-a spus după abdicarea regelui Carol al II-lea" - nota în memoriile sale generalul av. ing. Gheorghe Negrescu. Distinsul aviator îl cunoştea bine pe viitorul rege al României. Iată ce-i scria în acest sens prietenului său, cpt. av. Gh. Bănciulescu: "Să nu te surprindă scepticismul meu faţă de ceea ce se petrece în ţară. Atât cât îl cunosc pe prinţul Carol şi din afacerea din anul 1918 cu dezertarea din ţară la Odessa cu domnişoara Zizi Lambrino, eu nu am nicio încredere în caracterul său, sau mai bine zis mă tem de lipsa lui de caracter. Are toate drepturile legale de a reveni în ţară. Dar nu vezi ce s-a petrecut? Nu vezi că o parte din armată e sperjură? Niciodată în istorie nu se constată un bine când armata se amestecă în politică! Uite, îţi fac o prezicere: să vezi ce domnie frământată va fi domnia regelui Carol. Să dea Dumnezeu să mă înşel! Dar ţine minte vorbele mele, care exprimă credinţa mea." [pag158-159]



Scopul acestei rubrici este de a informa vizitatorii noştri de apariţia, în decursul timpului, a unor cărţi cu subiect aviatic. Vom încerca totodată să oferim în acest cadru toate detaliile pe care le deţinem pentru procurarea acestor titluri, însă nu ne implicăm în (nu intermediem) comercializarea cărţilor prezentate.

Distribuie pagina pe...
© 2003 - 2024 Aspera ProEdu. toate drepturile rezervate.