Titel STÂRCU
Cronologia aviaţiei. Volumul III - De la Aurel Răican (1951), la Dorin Dumitru Prunariu (1981)
Editura SITECH, Craiova, 2015
ISBN general: 978-606-11-4731-1
ISBN vol. III: 978-606-11-4734-2
30 iulie/13 august 1972. În România la Iaşi, s-a desfăşurat Campionatul Internaţional de Planorism ediţia a XVI-a la care au participat 21 concurenţi (13 din România şi câte 2 din Cehoslovacia, R.D. Germană, Polonia şi U.R.S.S.) pe planoare de tipul SZD-24 Foka -4 şi SZD-32A Foka-5. În afara concursului a particpat şi pilotul Mircea Finescu cu prototipul planorului "IS-29" construit la ICA Braşov de către ing. Iosif Şilimon (IS = Iosif Şilimon).
Condiţiile meteo foarte slabe au permis efectuarea a 3 probe modeste cu un total de 4.717 km. În clasamentul general, primele trei locuri au fost ocupate de Frantisek Necia (Cehoslovacia) Stanistav Witkw (Polonia) şi Nagy Zoltan (România).
11 august 1972. În SUA, firma Northrop Co (Aircraft Grup California) a construit avionul de vânătoare şi recunoaştere de tipul "Northrop F-5E Tiger II" echipat cu două motoare turboreactoare cu post combustie "General Electric J85-21" de 22.700 N.
Avionul are anvergura de 8,14 m, lungimea 14,89 m, înălţimea 4,06 m, suprafaţa portantă a aripii 17,24 m.p., greutatea max. la decolare 11.000 kgf, viteza max. 1700 km/h (M=1,6) la H= 11.000 m, raza de acţiune de luptă de 686 km, plafonul de luptă 16.300 m şi viteza ascensională 160,53 m/s.
Echipajul este format din pilot şi are la bord ca armament 2 tunuri M39 calibrul 20 mm, cinci acroşaje pentru proiectile reactive Sidewinder, etc.
Livrările au început la 29 ianuarie 1979 cu un ritm de fabricaţie de 5-6 bucăţi pe lună după anul 1980.
14 august 1972. Catastrofă aviatică în Germania. Profundor blocat în timpul zborului. Comandantul avionului "Iliuşin IL-62" al Companiei aeriene Interflug aflat la 9.000 m, a comunicat prin radio că are mari dificultăţi în menţinerea controlului datorită blocării profundorului. A hotărât întoarcerea pe aeroportul Schonefelb dar în scurt timp nu a mai răspuns la radio. A căzut lângă localitatea Konigs Wusterhusen făcând 156 victime. Dacă pilotul nu ar fi comunicat dificultăţile pe care le-a avut în comanda longitudinală a avionului, nu s-ar fi ştiut niciodată cauza acestei catastrofe.
15 august 1972. În Brazilia, a fost construit avionul militar uşor pentru cercetare fotografică şi patrulare maritimă de tipul "Embraer EMB-110 Bandeirante" echipat cu două motoare "Pratt & Whitney PT6A-27" de 680 CP fiecare.
Avionul are anvergura de 14,23 m, greutatea max. la decolare 560 kgf, viteza max. de zbor 422 km/h şi distanţa max. de zbor 2.220 km. Construit în varianta civilă, avionul poate transporta 7-10 pasageri.
16 august 1972. Incident aviatic în Israel. Terorism aerian cu bombă. Un avion "Boeing 707" al Companiei "El-Al" cu 148 pasageri la bord efectua ruta aeriană Roma- Tel-Aviv când o bombă a explodat în cala de bagaje. Din fericire, explozia nu a afectat sistemele vitale ale aeronavei dând posibilitatea echipajului să aterizeze cu bine pe aeroportul de destinaţie din Tel-Aviv.
1 septembrie/31 octombrie 1972. Din România, o echipă tehnică de la I.C.A Braşov formată din ing. Iosif Şilimon - director tehnic, Mircea Finescu - pilotul de recepţie al fabricii şi personalul tehnic aferent, au efectuat un turneu european pentru prezentarea la sol şi în zbor a planorului "IS-29D". Planorul a fost transportat cu o dubă specială.
În Austria, planorul a fost prezentat la Viena şi Gratz, în Germania de Vest la Munchen, Mainheim, Frankfurt, Bremen şi Achen, în Olanda la Centrul de la Terlef, în Belgia la Charleroi, în Franţa la Centrul din nordul Parisului, la Bercy, lângă Lyon, şi la Centrul din sud-est de la Saint Auban în Alpii Maritimi. Ultima etapă de prezentare a fost în Elveţia, la Zollikofen, lângă Berna.
Şi tot la I.C.A Braşov a fost începută construcţia îmbunătăţită a planorului biloc de tipul IS-28A cu flaps, planor care a devenit astfel IS-28B. [pag. 201-202]
Scopul acestei rubrici este de a informa vizitatorii noştri de apariţia, în decursul timpului, a unor cărţi cu subiect aviatic. Vom încerca totodată să oferim în acest cadru toate detaliile pe care le deţinem pentru procurarea acestor titluri, însă nu ne implicăm în (nu intermediem) comercializarea cărţilor prezentate.
|