site realizat din iniţiativa şi cu spijinul Fundaţiei Aspera ProEdu

pagină de istorie, tehnică şi educaţie aviatică română
 
pagina principală
contribuţiile d-voastră »
publicaţii »
învăţământ aviatic »
idei de start
asociaţii şi fundaţii »
dicţionar de personalităţi
dicţionar de termeni
link-uri utile
hartă site
contact
cartea de oaspeţi
forum

Noutăţi

nu există noutăţi

Descarca Adobe Acrobat Reader Descarca WinRAR

Vizitatori unici:
728138


Publicaţii » Cărţi

Alcibiade KIVU, Traian TOMESCU
Aripi braşovene. O istorie ce nu trebuie uitată

Alcibiade KIVU, Traian TOMESCU

Aripi braşovene. O istorie ce nu trebuie uitată


Editată sub egida Asociaţiei Aviatorilor Braşoveni (AsABv)
Libris Editorial
Braşov, 2015
ISBN 978-606-93946-6-3



La început la IAR şi la Tractorul Braşov, apoi la URMV-3, inginerul Radu Manicatide conduce un colectiv cu care a realizat 6 tipuri de avioane (IAR-811, IAR-813, IAR-814, RM-12, IAR-817, MR-2).

Dintre inginerii care au contribuit la proiectarea şi realizarea de avioane în concepţie/construcţie proprie se remarcă inginerul Radu Manicatide, care s-a născut la Iaşi, la 17 aprilie 1912, a urmat Şcoala Politehnică din Bucureşti şi Şcoala de Aeronautică şi Construcţii Automobile din Paris (a fost şef de promoţie), în perioada 1931-1937. Din anul 1939, inginerul Manicatide a lucrat la IAR Braşov, ca şef al serviciului de studii structuri, apoi ca şef al atelierului de prototipuri şi experimentări, unde a participat la realizarea avioanelor proiectate la IAR Braşov (IAR-27, IAR-37 şi IAR-80) şi a avioanelor sub licenţă (IAR-79 - Savoia-Marchetti, Me-109 - Messerschmitt). Continuându-şi preocupările mai vechi, în 1942 a realizat la IAR Braşov avionul monoloc RM-9, iar în 1949 a construit, tot la Braşov, avionul biloc de şcoală IAR-811 (cu greutatea maximă de 650 kg şi viteza maximă de 150 km/h) Din 1950, la Uzina de Reparaţii Material Volant - URMV-3, sub conducerea sa s-au construit avioanele IAR-813 (cu greutate maximă de 750 kg şi viteza maximă de 192 km/h), cu care s-au obţinut recorduri omologate de Federaţia Aeronautică Internaţională. În 1953 a proiectat şi realizat avionul bimotor IAR-814 (cu greutatea maximă de 2030 kg ţi viteza maximă 272 km/h9 cu care s-a obşinut un record mondial de viteză pe circuit închis, omologat de FAI....După anul 1967, Radu Manicatide s-a mutat la Bucureşti, la Întreprinderea de Avioane, realizând în serie IAR-818, intrat în dotarea aviaţiei agricole şi sanitare, mai apoi la Institutul de Mecanica Fluidelor şi Cercetări Aerospaţiale, a coordonat proiectarea avioanelor IAR-822, IAR-826 şi IAR-827 care au fost realizate la ICA Ghimbav, în prezent SC I.A.R. -SA Braşov. [pag 163-164]



Scopul acestei rubrici este de a informa vizitatorii noştri de apariţia, în decursul timpului, a unor cărţi cu subiect aviatic. Vom încerca totodată să oferim în acest cadru toate detaliile pe care le deţinem pentru procurarea acestor titluri, însă nu ne implicăm în (nu intermediem) comercializarea cărţilor prezentate.

Distribuie pagina pe...
© 2003 - 2024 Aspera ProEdu. toate drepturile rezervate.