site realizat din iniţiativa şi cu spijinul Fundaţiei Aspera ProEdu

pagină de istorie, tehnică şi educaţie aviatică română
 
pagina principală
contribuţiile d-voastră »
publicaţii »
învăţământ aviatic »
idei de start
asociaţii şi fundaţii »
dicţionar de personalităţi
dicţionar de termeni
link-uri utile
hartă site
contact
cartea de oaspeţi
forum

Noutăţi

nu există noutăţi

Descarca Adobe Acrobat Reader Descarca WinRAR

Vizitatori unici:
728140


Publicaţii » Cărţi

Valeriu AVRAM
Aeronautica română în Războiul de Întregire naţională: 1916-1919

Valeriu AVRAM

Aeronautica română în Războiul de Întregire naţională: 1916-1919


Editura Militară, Bucureşti, 2012
http://www.edituramilitara.ro/
ISBN 978-973-32-0900-3



Plecat într-o acţiune de supraveghere în zona Moghilev, în ziua de 8 aprilie 1919, sublocotenentul Ion Dragomirescu aflat în carlinga avionului Nieuport tip 23 nr. 3209 a fost atacat de un avion bolşevic; lupta aeriană a demonstrat experienţa aviatorului nostru care luptase în Franţa. Din două rafale, avionul cu stele roşii pe aripi s-a prăbuşit în flăcări lângă Moghilev.

În ziua de 10 aprilie 1919, echipajul compus din sublocotenentul pilot Ioan Dumitrescu şi locotenentul observator Petre Crăciunescu a îndeplinit, între orele 9.30 şi 11.45, o misiune de bombardament asupra a trei vase inamice aflate în portul Moghilev. "Se lansează două bombe din avion care îşi ating ţinta. S-au lansat manifeste asupra Moghilevului. În curţile clădirilor se află parcuri de căruţe şi trăsuri. În gară, un tren cu 50 de vagoane de marfă care a fost bombardat, câteva vagoane au luat foc. [...] Un balon captiv lângă satul Staraia Uzika".

La începutul lui aprilie 1919, Escadrila N.10 s-a deplasat la Cernăuţi, asigurând apărarea capitalei Bucovinei.

În ziua de 14 aprilie 1919, echipajul Escadrilei B.4 format din sublocotenentul Ioan Dumitrescu şi locotenentul observator Petre Crăciunescu a îndeplinit, între orele 9.00 - 11.40 şi 14.00 - 16.50, zboruri de recunoaştere în sectorul Moghilev-Serebina-Staraia Uzika. "La ora 9.45, avionul nostru a trecut Nistrul prin faţa satului Kalarosovo, cele trei vase sunt lângă mal avariate ca urmare a bombardamentului trecut. Se lansează bombe din avion care au lovit un parc de vehicule încărcate cu muniţiuni şi materiale. Focul a cuprins numeroase vehicule, fumul ridicându-se până la 200 m înălţime. La Bronika, s-au tras focuri de armă asupra avionului, am răspuns cu focul mitralierei de bord", nota observatorul Petre Crăciunescu.

La 19 aprilie 1919, timpul era frumos. Echipajul format din locotenentul pilot Nicolae Drosso şi locotenentul observator Aurel Constantinescu a primit misiunea să fotografieze poziţiile bolşevice din stânga Nistrului. În timpul misiunii, un echipaj inamic aflat la bodul unui aparat tip Anatra a atacat echipajul românesc. Un scurt schimb de focuri şi observatorul Constantinescu, prinzând un moment favorabil, a tras o rafală de 20 de cartuşe care au lovit motorul avionului inamic. Cu foc la bord, echipajul Anatrei s-a prăbuşit la sol, pierzându-şi viaţa. Aviatorii noştri obţineau cea de-a doua victorie aeriană pe frontul din Basarabia.

În Transilvania, echpajele din Escadrila N.7 au lansat manifeste în ziua de 12 aprilie 1919 în zona Ciucea-Oradea, confruntările militare dintre trupele roşii maghiare şi armata română începând în noaptea de 15/16 aprilie. În noile condiţii, unităţile de aviaţie ale Grupului 5 au fost repartizate după cum urmează: Escadrla S.2 a fost pusă la dispoziţia Grupului Armatei de Sud aflat sub comanda directă a generalului Gheorghe Mărdărescu (Diviziile 1 şi 2 vânători, 16 şi 18 infanterie). Escadrila S.12 trebuia să îndeplinească misiuni de recunoaştere, fotografice şi bombardamente pentru Diviziile 6 şi 7 infanterie aflate în linia întâi a frontului.

M.C.G. român cunoştea bine organizarea şi dotarea aviaţiei bolşevice maghiare. La declanşarea luptelor, trei fabrici din Ungaria lucrau intens pentru aviaţie, cele trei escadrile româneşti având de înfruntat două grupuri de vânătoare inamice dotate cu 36 de avioane. Se cunoşteau bazele aeriene de unde urmau să acţioneze aceste unităţi; Biroul 2 român avea informaţii că în localitatea Bekescsaba se construise o bază aeriană modernă.[pag 368-369]



Scopul acestei rubrici este de a informa vizitatorii noştri de apariţia, în decursul timpului, a unor cărţi cu subiect aviatic. Vom încerca totodată să oferim în acest cadru toate detaliile pe care le deţinem pentru procurarea acestor titluri, însă nu ne implicăm în (nu intermediem) comercializarea cărţilor prezentate.

Distribuie pagina pe...
© 2003 - 2024 Aspera ProEdu. toate drepturile rezervate.