site realizat din iniţiativa şi cu spijinul Fundaţiei Aspera ProEdu

pagină de istorie, tehnică şi educaţie aviatică română
 
pagina principală
contribuţiile d-voastră »
publicaţii »
învăţământ aviatic »
idei de start
asociaţii şi fundaţii »
dicţionar de personalităţi
dicţionar de termeni
link-uri utile
hartă site
contact
cartea de oaspeţi
forum

Noutăţi

nu există noutăţi

Descarca Adobe Acrobat Reader Descarca WinRAR

Vizitatori unici:
737991


Publicaţii » Cărţi

Ion P. TECŞA
Cer şi pământ. Scrierile unui fost aviator

Ion P. TECŞA

Cer şi pământ. Scrierile unui fost aviator


ISBN 978-973-0-12135-3
Ediţie îngrijită de Doina Anca Rădoi-Dâmboianu
Braşov 2012



Recuperat de pepene, mă întind la umbră alături de observator care în sfârşit putea şi el răsufla. Deşi pământul tremura surd primind mugetul miilor de guri de foc ce-şi slobozeau încărcăturile dincolo de orizont, adormim amândoi toropiţi.
Un şuierat ce de bombă ne ridică drept în picioare. În picaj, dintr-un unghi aproape de verticală, avionul pilotat de Hartmann (Erich Hartmann, probabil cel mai eficace pilot de vânătoare al celui de-al doilea război mondial, nota admin. site) este redresat la marginea opusă aerodromului şi la "firul ierbii", adică la 3-4 metri de pământ, trece ca o nălucă exact printre cei doi salcâmi mai înalţi din spatele nostru, aflaţi unul de altul la o distanţă egală cu anvergura avionului.
Se vedea clar şi în mod spectaculos mâna şi ochiul unui pilot de clasă excepţională. Avionul este înălţat la aproape 60 grade cu o viteză de 6-700 km pe oră, după care în viraj uşor glisat, trece din nou deasupra noastră înclinând de două ori aripile, ceea ce în limbaj aviatic de război, înseamnă două avioane doborâte. Într-adevăr, aproape de orizont, se înălţau două coloane de fum ca două sonde ce ardeau.
Nemţii sar în sus de bucurie.
- Zwei stuck, zwei stuck! Heil! Heil!
Avionul erou sau ucigaş, cum vreţi să o luaţi, aterizează impecabil.
Stabsfeldwebel-ul, cel cu vopseaua, sare primul pe planul către care se deschide capota. Hartmann îi arată două degete. Zugravul se dă jos, aduce bidonaşul şi pensula şi adaugă la cele o sută cincizeci şi ceva de linii, încă două.
Aici, entuziasm şi glorie, undeva în vreo râpă, între fiare arse şi fum, oase carbonizate... de peste o sută cincizeci de ori...
Nu mai e chip de aţipeală.
Maiorul Hartmann, scund cum era, şi-a scos laringofonul, cascheta şi combinezonul azvârlindu-le nemţilor strânşi grămadă, primind de la unul dintre aceştia cascheta de ofiţer superior, brodată în brocart alb strălucitor pe care şi-a potrivit-o îndelung pe cap şi a coborât din carlinga avionului ajutat de doi servanţi. [pag. 78-79]

Scopul acestei rubrici este de a informa vizitatorii noştri de apariţia, în decursul timpului, a unor cărţi cu subiect aviatic. Vom încerca totodată să oferim în acest cadru toate detaliile pe care le deţinem pentru procurarea acestor titluri, însă nu ne implicăm în (nu intermediem) comercializarea cărţilor prezentate.

Distribuie pagina pe...
© 2003 - 2025 Aspera ProEdu. toate drepturile rezervate.