site realizat din iniţiativa şi cu spijinul Fundaţiei Aspera ProEdu

pagină de istorie, tehnică şi educaţie aviatică română
 
pagina principală
contribuţiile d-voastră »
publicaţii »
învăţământ aviatic »
idei de start
asociaţii şi fundaţii »
dicţionar de personalităţi
dicţionar de termeni
link-uri utile
hartă site
contact
cartea de oaspeţi
forum

Noutăţi

nu există noutăţi

Descarca Adobe Acrobat Reader Descarca WinRAR

Vizitatori unici:
743829


Publicaţii » Cărţi

Constantin C. GHEORGHIU
Aurel Vlaicu - un precursor al aviaţiei româneşti

Constantin C. GHEORGHIU

Aurel Vlaicu - un precursor al aviaţiei româneşti


Editura Tehnică, Bucureşti, 1961
Cuvânt înainte: dr. Petru Groza
Prefaţă: acad. Elie Carafoli



Locul ales şi amenajat pentru zborul lui Vlaicu la Braşov a fost stupina lui Mandiu Steriu, de lângă şoseaua care duce spre comuna SânPetru. În ziua de 18 septembrie (1 octombrie) 1911, încă de la orele două după-amiază, lumea începuse să vină pe câmp. Trenuri speciale îi aduceau din jurul Braşovului. Pe la orele patru, când urma să se facă zborul şi când lumea se adunase la câmp, iar alţii se urcaseră pe case şi pe Tâmpa deoarece ziarele anunţaseră că Vlaicu va zbura peste oraş, un vânt, la început slab, apoi tot mai tare, s-a abătut asupra terenului de zbor. Acesta îl neliniştea pe Vlaicu care, îngrijorat, ieşea din hangar, privea cerul, evalua viteza vântului, şi iar intra în hangar. Spera ca mai pe seară să se liniştească. Pe lângă bătaia vântului îl mai sâcâiau şi prietenii şi cei din comitetul de organizare a zborului care stăruiau să nu se hazardeze să zboare pe un asemenea vânt.
Pe la orele cinci, văzând că vântul nu se potoleşte şi lumea era nerăbdătoare să-i vadă zborul, spune să i se scoată aeroplanul din hangar.
La câteva minute după pornirea motorului decolează scurt şi caută să ia înălţime pentru a scăpa de pătura frământată a aerului de la suprafaţa câmpului. Dar totul este în zadar. Aeroplanul pare o jucărie aruncată în toate părţile. Totuşi Vlaicu luptă dârz s-o menţină, execută un viraj, , două şi revine pe deasupra mulţimii îngrozite de oscilaţiile aeroplanului. Acum e sus, dar peste câteva secunde e abia la câţiva metri de pământ. Cu toată voinţa lui de a continua zborul pe acest timp, trebuie să renunţe. Coboară. La aterizare, o rafală de vânt îi umflă aeroplanul, ridicându-l câţiva metri, ca apoi să-l dea de pământ. În urma acestei lovituri, sărindu-i o roată, aeroplanul s-a oprit pe o parte, la câteva sute de metri de hangar. [pag. 131]

Scopul acestei rubrici este de a informa vizitatorii noştri de apariţia, în decursul timpului, a unor cărţi cu subiect aviatic. Vom încerca totodată să oferim în acest cadru toate detaliile pe care le deţinem pentru procurarea acestor titluri, însă nu ne implicăm în (nu intermediem) comercializarea cărţilor prezentate.

Distribuie pagina pe...
© 2003 - 2025 Aspera ProEdu. toate drepturile rezervate.