Descopăr în continuare diverse articole ce fac referire la activitatea Fabricii I.A.R. din Brosov. Constat din nou cu stupoare că marea majoritate a acestor autori nu au călcat în arhivele oficiale (fac referire la: Arhivele Militare, Arhivele Naţionale Istorice, Arhivele muzeelor şi recunosc, aproape imposibil la aceasta dată, arhivele private), scriu aceste articole inspirate din diverse lucrări apărute ale unor autori care deasemeni au ocolit arhivele, mai grav este că inscriu informaţii bazate pe presupuneri personale. În acest mod sunt perpetuate informatii eronate despre anumite produse ale fabricii menţionate. În articolul de mai jos, pe scurt, redau o mică parte din activitatea I.A.R., mai precis: ce spun arhivele oficiale legat de avioanele de vânătoare Messerschmitt Bf 109G şi Industria Aeronautică Romana I.A.R.
Messerschmitt Bf 109 G-2 motor 1 x Daimler Benz 605 de 1475 CP Asamblate de I.A.R.
În octombrie 1943, Ministerul Aerului şi Marinei român a lansat în Germania o comandă pentru 235 celule Bf-109 G neasamblate, au fost livrate 209 avioane în lăzi pentru a fi asamblate de I.A.R. Braşov care urma să scoată din fabricaţie I.A.R.80/81. În lăzi au fost 49 Bf-109 G-2 şi 160 Bf-109 G-4. S-a preferat această comandă pentru a dota unităţile cu avioane noi performante. I.A.R. a livrat cele 49 avioane varianta G-2 între noiembrie 1943 şi octombrie 1944. Au fost repartizate Grupurilor 7, 5 şi 9 Vânătoare din Flotila 1 Vânătoare. Au fost numerotate de la Nr.201 la 249. Au fost retrase din serviciu după anul 1948.
Messerschmitt Bf 109 G-2 powered by one 1475 HP Daimler Benz DB 605 engine Assembled by I.A.R.
In October 1943, Ministerul Aerului şi Marinei placed an order with Germany for 235 Bf 109 G unassembled airframes. 209 airframes were delivered in crates to be assembled by I.A.R. Braşov that was going to cease the production of I.A.R.80/81. The crates contained 49 Bf 109 G-2 and 160 Bf 109 G-4. This ordered was placed in order to equip the units with new and efficient planes. I.A.R. delivered the 49 type G-2 planes between November 1943 and October 1944. They were assigned to Grupul 7 Vânătoare, Grupul 5 Vânătoare and Grupul 9 Vânătoare of Flotila 1 Vânătoare. They were given registration numbers from No. 201 to 249. They were withdrawn from service after 1948.


Messerschmitt Bf 109 G-4 motor 1 x DB 605 de 1475 CP Asamblate de I.A.R.
În octombrie 1943, Ministerul Aerului şi Marinei român a lansat în Germania o comandă pentru 235 celule Bf-109 G neasamblate, au fost livrate 209 avioane în lăzi pentru a fi asamblate de I.A.R. Braşov care urma să scoată din fabricaţie I.A.R.80/81. În lăzi au fost 49 Bf-109 G-2 şi 160 Bf-109 G-4. S-a preferat această comandă pentru a dota unităţile cu avioane noi performante. Direcţia Tehnica din Subsecretariatul de Stat al aerului a cerut ca avioanele Bf-109 G-4 sosite în lăzi să fie transformate în varianta Bf-109 G-6, s-a obţinut de la firma Messerschmitt şi de la RLM aprobarea pentru această transformare inclusif documentaţia necesară. Piesele şi accesoriile necesare transformării, au sosit cu mare întârziere datorită unui litigiu între firmele germane. I.A.R. a asamblat 13 avioane în varianta G-4 între iunie şi octombrie 1944. Au fost repartizate Grupurilor 7, 5 şi 9 Vânătoare. Au fost numerotate de la Nr.301 la 313. Au fost retrase din serviciu după anul 1948.
Messerschmitt Bf 109 G-4 powered by one 1475 HP Daimler Benz DB 605 engine Assembled by I.A.R.
In October 1943, Ministerul Aerului şi Marinei placed an order with Germany for 235 Bf 109 G unassembled airframes. 209 airframes were delivered in crates to be assembled by I.A.R. Braşov that was going to cease the production of I.A.R.80/81. The crates contained 49 Bf 109 G-2 and 160 Bf 109 G-4. This ordered was placed in order to equip the units with new and efficient planes. Direcţia Tehnică of Subsecretariatul de Stat al Aerului asked that the crated Bf 109 G-4 be converted to Bf 109 G-6 and the approval was obtained from Messerschmitt and RLM for this modification including the necessary documentation. The parts and accessories necessary for the modification arrived with significant delay due to litigation between the German companies. I.A.R. assembled thirteen G-4 planes between June and October 1944. They were assigned to Grupul 7 Vânătoare, Grupul 5 Vânătoare and Grupul 9 Vânătoare. They were registered with numbers from No. 301 to 313. They were withdrawn from service after 1948.


|
Messerschmitt Bf 109 G-6 motor 1 x DB 605 de 1475 CP Asamblate de I.A.R.
În octombrie 1943, Ministerul Aerului şi Marinei român a lansat în Germania o comandă pentru 235 celule Bf-109 G neasamblate, au fost livrate doar 209 avioane în lăzi pentru a fi asamblate de fabrica I.A.R. Braşov care urma să scoată din fabricaţie I.A.R.80/81. În lăzile primite au fost: 49 Bf-109 G-2 şi 160 Bf-109 G-4. S-a lansat această comandă pentru a dota unităţile de luptă cu avioane noi performante. Direcţia Tehnica din Subsecretariatul de Stat al Aerului a cerut ca avioanele Bf-109 G-4 sosite în lăzi să fie transformate în varianta Bf-109 G-6. S-a cerut şi s-a obţinut de la firma Messerschmitt şi de la RLM aprobarea pentru această transformare inclisif documentaţia necesară. Astfel, se cerea montaea unor mitraliere de capotă Rheinmetall MG 131 calibru 13 mm cu accesoriile necesare, colimatorul Reflexvisier Revi 16 B Fl.52955, singurele elemente fabricate de I.A.R. au fost carenajele de pe capota motorului pentru acoperirea canalizaţiei de evacuare a tuburilor cartuşelor. Aceste carenaje au diferenţiat avioanele Bf-109 G-6 asamblate la IAR de cele originale. Mitralierele, accesoriile şi colimatoarele au sosit cu mare întârziere datorita unui litigiu între firmele germane. I.A.R. a livrat 62 avioane în varianta G-6 între ianuarie 1945 şi octombrie 1948. Au fost repartizate Grupurilor 7 şi 9 Vânătoare. Au primit numere între Nr.314 şi 375. Din totalul de 209 avioane primite, au fost asamblate 124 avioane, restul de 85 de lăzi cu avioane au rămas neasamblate: 37 lazi au fost distruse în bombardamentul USAAF din 6 mai 1944 asupra fabricii I.A.R., iar 48 au rămas neasamblate deoarece nu mai erau necesare, o parte din ansamble s-au folosit ca piese de schimb, restul s-au valorificat ca deşeuri metalice. Au fost retrase din serviciu după anul 1948.
Messerschmitt Bf 109 G-6 powered by one 1475 HP Daimler Benz DB 605 engine Assembled by I.A.R.
In October 1943, Ministerul Aerului şi Marinei placed an order with Germany for 235 Bf 109 G unassembled airframes. 209 airframes were delivered in crates to be assembled by I.A.R. Braşov that was going to cease the production of I.A.R.80/81. The crates contained 49 Bf 109 G-2 and 160 Bf 109 G-4. This ordered was placed in order to equip the units with new and efficient planes. Direcţia Tehnică of Subsecretariatul de Stat al Aerului asked that the crated Bf 109 G-4 be converted to Bf 109 G-6 and the approval was obtained from Messerschmitt and RLM for this modification including the necessary documentation. This required the replacement of the nose-mounted light machine guns with heavier 13 mm Rheinmetall MG 131 machine gun and the afferent accessories and a Reflexvisier Revi 16 B Fl.52955 gun sight. The only elements manufactured by I.A.R. were the fairings on the engine cowl for the spent link chutes. These fairings fitted to the Bf 109 G-6 assembled by I.A.R. were different from those usually fitted to this type of plane. The machine guns, accessories and gun sight arrived with significant delay due to litigation between the German companies. I.A.R. delivered sixty-two G-6 planes between January 1945 and October 1948. They were assigned to Grupul 7 Vânătoare and Grupul 9 Vânătoare. They were given registration numbers between No. 314 and 375. Of the total 209 airframes received, 124 planes were assembled and the remainder of 85 crated airframes remained unassembled. Thirty-seven crates were destroyed in the 6 May 1944 USAAF bombing of the I.A.R. factory, and forty-eight were not assembled because they were no longer needed. Some of these parts were used as spares and the rest were sold as scrap metal. They were withdrawn from service after 1948.



|