site realizat din iniţiativa şi cu spijinul Fundaţiei Aspera ProEdu

pagină de istorie, tehnică şi educaţie aviatică română
 
pagina principală
contribuţiile d-voastră »
publicaţii »
învăţământ aviatic »
idei de start
asociaţii şi fundaţii »
dicţionar de personalităţi
dicţionar de termeni
link-uri utile
hartă site
contact
cartea de oaspeţi
forum

Noutăţi

nu există noutăţi

Descarca Adobe Acrobat Reader Descarca WinRAR

Vizitatori unici:
483133


Publicaţii » Cărţi

Dan ANTONIU
Illustrated history of Romanian aeronautics 1909-1948

Dan ANTONIU

Illustrated history of Romanian aeronautics 1909-1948


Ediţie limitată, bilingvă
Format A4, 268 pagini, 434 fotografii alb-negru
Anexa1: index alfabetic
Anexa 2: glosar de termeni româneşti folosiţi în textul în limba engleză
Anexa 3: tabele cu seriile de fabricaţie şi îmatriculaţia avioanelor din dotare
Cartea poate fi achiziţionată de la autor (rdantoniu@gmail.com)



Am gândit realizarea acestui album la începutul anilor 80 ai secolului trecut, când au fost publicate lucrări similare dedicate aeronautici militare ale ţărilor cu tradiţie în domeniu. În România nu era practic posibil, interdicţiile impuse de regimul comunist erau drastice. După 1990 s-au deschis pentru public Arhivele Naţionale Militare şi Arhivele Naţionale Istorice Centrale, moment când a devenit posibilă o documentare corectă. Consider o datorie de suflet editarea acestui album care să aducă un omagiu celor care au condus destinele Aeronauticii, personalului navigant şi tehnic ce şi-au servit ţara în această armă, în special celor care şi-au dat sacrificiul suprem pentru România. Nu în ultimul rând, datorăm recunoştinţă supravieţuitorilor, au trait pentru a relata ce a fost generaţiilor următoare, au păstrat pentru patrimoniul naţional, nu fără riscuri, documente, fotografii şi artefacte, nu le putem reproşa că au supravieţuit riscurilor meseriei.

Această istorie a fost o abordare deosebit de dificilă, am în vedere volumul mare de dosare de cercetat, informaţiile contradictorii existente în arhivele oficiale, dar şi cele publicate de diferiţi autori fără studierea documentelor oficiale. Unele informaţii care, vrem nu vrem, s-au publicat eronate, ori au fost incomplet extrase din arhive după un studiu superficial. Greşelile au devenit astfel credibile în detrimentul datelor reale, care în momentul când sunt publicate ajung să fie puse sub semnul întrebării. Recunosc că multe din documente oficiale studiate se contrazic, din acest motiv există posibilitatea să se fi strecurat unele greşeli.

Informaţiile incluse în această lucrare sunt rezultatul unui studiu laborios al documentelor din fondurile birourilor Dotare sau Înzestrare din serviciile tehnice aeronautice, comenzile de avioane în ţară şi străinătate, raportările lunare ale serviciilor tehnice ale escadrilelor sau grupurilor aeronautice, dar şi ale Direcţiei Tehnice din Subsecretariatul de Stat al Aerului. Arhivele fabricilor cu care s-au încheiat contracte nu mai există, sau sunt depozitate fără a fi inventariate din anul 1949. Am identificat suficiente neconcordanţe, în foarte multe cazuri numărul de avioane comandate nu corespunde cu numărul de avioane livrate, donate sau capturate. Este vorba de avioanele provenite din donaţiile primite de Rămânia în anul 1919 de la Rusia şi Ucraina, dar şi de capturile din Ungaria Comunistă.

De la înfiinţarea Aeronauticii Militare Române, s-au înregistrat în inventare avioane unicat, câte un exemplar, aduse în România pentru prezentare. Multe dintre ele nu au primit aviz favorabil pentru achiziţionare, fiind în final abandonate în România. Costul repatrierii unor asemenea aparate de zbor era mai mare decât cel de inventar, acestea intrând în dotarea Aeronauticii la un preţ derizoriu, fără piese de schimb scule şi personal specializat, în multe cazuri nu au fost înregistrate. Sunt raportate doar ca nume, fără a se menţiona tipul, unitatea în care a fost repartizat, cu toate că erau în serviciu.

Un alt aspect ar fi acela că, potrivit unei înţelegeri semnate cu Germania, aceasta s-a angajat să livreze României avioane noi de luptă, de toate categoriile, pentru a completa pierderile unităţilor din prima linie. Înţelegerea a fost respectată şi a contribuit la menţinerea capacităţii de luptă. Aceste avioane au fost livrate fără acte, înregistrate în registrele unităţilor, dar rămânând proprietate germană, inclusiv inmatriculaţia. Deoarece toate avioanele cumpărate din Germania sau primite fără acte erau folosite, disponibilitatea era redusă semnificativ. Dacă urmărim, de exemplu, seriile de fabricaţie ale avioanelor Bf-109, rulate prin unităţile româneşti, vom vedea că au fost foarte multe, cu toate acestea numărul avioanelor din dotare era redus, iar avioanele fără acte, predate în reparaţie, nu se mai întorceau la unitatea care l-a predat. Din acest motiv, armata română a comandat în Germania avioane noi în lăzi pentru a fi asamblate de IAR, mă refer la Bf-109 G, astfel unităţile de luptă putând beneficia de avioane noi.

Am delimitat această istorie la perioada 1909-1948, perioada următoare ce debutează cu 1949 până în prezent, va face subiectul unui eventual volum 2.



Scopul acestei rubrici este de a informa vizitatorii noştri de apariţia, în decursul timpului, a unor cărţi cu subiect aviatic. Vom încerca totodată să oferim în acest cadru toate detaliile pe care le deţinem pentru procurarea acestor titluri, însă nu ne implicăm în (nu intermediem) comercializarea cărţilor prezentate.

Distribuie pagina pe...
© 2003 - 2018 Aspera ProEdu. toate drepturile rezervate. realizat de bratech.ro
Vanzare case, apartamente, terenuri, inchiriere garsoniere, spatii comerciale