site realizat din iniţiativa şi cu spijinul Fundaţiei Aspera ProEdu

pagină de istorie, tehnică şi educaţie aviatică română
 
pagina principală
contribuţiile d-voastră »
publicaţii »
învăţământ aviatic »
idei de start
asociaţii şi fundaţii »
dicţionar de personalităţi
dicţionar de termeni
link-uri utile
hartă site
contact
cartea de oaspeţi
forum

Noutăţi

nu există noutăţi

Descarca Adobe Acrobat Reader Descarca WinRAR

Vizitatori unici:
508514


Publicaţii » Cărţi

Adrian POSTELNICU
Suprafeţe aerodinamice flexibile (deltaplane, paraşute, baloane, nave cu vele)

Adrian POSTELNICU

Suprafeţe aerodinamice flexibile (deltaplane, paraşute, baloane, nave cu vele)


ISBN: 978-973-650-235-4
Editura Albastră, Cluj-Napoca 2008



Deltaplanele din clasa standard şi majoritatea aparatelor din alte clase conduse din punct de vedere longitudinal numai prin deplasarea centrului de greutate, fără a avea profile aerodinamice speciale.

În figura 29 sunt reprezentate forţele şi momentele care acţionează asupra deltaplanului la o stopare din zbor în poziţie longitudinală. Considerând stabilă poziţia centrului de greutate, vom explica în rândurile care urmează de cine depinde stabilitatea longitudinală.

Într-un regim de zbor stabilizat al deltaplanului, momentul longitudinal va fi nul şi de aceea forţa aerodinamică totală va trece prin centrul de greutate (conform 29a). Dacă acum deltaplanul intră într-un curent de aer ascendent, unghiul de atac creşte, iar centrul de greutate se va deplasa spre spate. În acest caz apare un moment longitudinal de egalizare care întoarce aparatul în regimul de zbor iniţial (fig 29b). Sub influenţa unui curent de aer descendent, totul se petrece invers:
  • Unghiul de atac al aparatului scade;
  • Centrul de presiune se deplasează spre faţă şi echilibrarea longitudinală dispare;
  • Apare un moment longitudinal de egalizare care readuce deltaplanul în regimul iniţial de zbor (fig. 29c).
Factorii care au cea mai mare influenţă asupra stabilităţii longitudinale a aparatului sunt:
  • Poziţia centrului de greutate (CG) pe coarda medie aerodinamică (CMA) în raport cu focarul aerodinamic;
  • Distanţa centrului de greutate pe înălţime faţă de planul aripii.
La un aparat stabilizat longitudinal CG se află întotdeauna mai jos în raport cu planul aripii şi cu puţin mai în faţă în raport cu focarul aerodinamic. Cu cât sunt mai mari aceste distanţe, cu atât deltaplanul este mai stabil. [pag.81]

Scopul acestei rubrici este de a informa vizitatorii noştri de apariţia, în decursul timpului, a unor cărţi cu subiect aviatic. Vom încerca totodată să oferim în acest cadru toate detaliile pe care le deţinem pentru procurarea acestor titluri, însă nu ne implicăm în (nu intermediem) comercializarea cărţilor prezentate.

Distribuie pagina pe...
© 2003 - 2019 Aspera ProEdu. toate drepturile rezervate. realizat de bratech.ro
Vanzare case, apartamente, terenuri, inchiriere garsoniere, spatii comerciale